EMİNE GÜRSOY NASKALİ-HİLAL OYTUN
ALTUN
HAKARET KİTABI / ARAŞTIRMA /
KİTABEVİ / 2010 / 141 sayfa
Emine Gürsoy
Naskali ve Hilal Oytun Altun editörlüğünde oluşturulan aşağıda yazarları ile
birlikte anacağımız makalelerden oluşan bir kitap. Kitap bir bütün olarak
Hakaret kavramını toparlıyor diyebiliriz.
Bu kitabı alma
sebebim ise bir başbakanımızın sürekli olarak her şeye ve herkese kızarak,
hatta kızma boyutunu da aşarak hakaret etmesidir. Neden iktidar olan kişi
muhalefet gibi davranmakta ve konuları çözmek yerine, her başarısızlığında
herkese (yurtdışı kişilerde var) ama herkese “saydırmak”tadır… Bu ‘alt kültür’
(en hafif tabir bu) bizi çevrelemişken, sebep-sonuç ilişkisini bu kitapla
anlamlandırabildim diyebilirim.
Okunmasını,
merak edenlere ve özellikle kitap kurtlarına tavsiye ederim.
Bölümler ise
şöyle:
* Giriş- Emine
Gürsoy Naskali
HAKARET
ÇEŞİTLEMESİ* Hakaret
Çeşitlemesi – Hakaret Anlamı Olmayan Kelimelerin Hakaret Amaçlı Kullanımı –
Hilal Oytun Altun
* Türkmen Türkçesinde Hayvan Adlarının Olumsuz
Anlamda Kullanımları – Selcan Sağlık Şahin
* Sihâm-ı
Kazâ’da Hakaret Unsuru Olarak Hayvanlar – Abdullah Eren
* Kazakça
Sövgüler – Mesut Altun
MAHKEMELİK
HAKARET
* 17.Yüzyılda
Mardin Kadı Mahkemesine Yansıyan Küfür Davaları – Mehmet Salih Erkek
MEYDANA
YANSIYAN HAKARET
* Mizah
Dergilerinde ve İnternette Küfürlü Sözlerin Yazımları – Aysel Güneş
* Şehir
Yüzeylerindeki ‘Kötü’ Sözler – Aytanga Dener / İpek Özmen
* Ortaoyunu ve
Karagöz Metinlerinde Kullanılan İlençler, Sitem Sözleri, Aşağılamalar – Çiğdem
Kılıç
Kitaptan
sadece Küfür’ün çeşitlerinden ve sebeplerinden bir kısmı aktaracağım, onun
dışında başka bir yer almaya gerek duymuyorum:
İnsanların küfrederken hedef aldıkları
varlıkları üç temel grup altında toplayabiliriz:
1-Kişinin kutsal değerlerine karşı yapılan
küfür
2-Kişinin mahremiyetine karşı yapılan küfür
3-Doğrudan kişiye veya kişiliğine karşı
yapılan küfür
İnsanların neden küfrettikleri açıklanmasa
da bazı bilim adamlarınca onları bu davranışa iten temel sebep doğalarında var
olan şiddet duygusudur. Küfretmek, küfreden kişinin zayıflığı olarak
görülmektedir. Çünkü kişi kendisinden daha büyük güçlere karşı korunma
içgüdüsüyle fiziksel bir tepki vermediği durumlarda sözlü olarak o kişiye zarar
verme yolunu tercih etmektedir, daha doğru bir ifade ile psikolojik olarak
karşısındakine şiddet uygulamış olmaktadır. Hem de bu psikolojik şiddet içeren
sözler kişinin en saygı duyduğu varlıkları üzerine yapılır ki böylelikle
fiziksel şiddetten daha fazla etkili olur. Netice olarak şiddetin temelinde can
yakma düşüncesi vardır. sf:78
Taylan Köken
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder