ÇOCUKLAR, GENÇLİK VE EĞİTİM ÜZERİNE / ARAŞTIRMA / DOST / 2001 / 125 sayfa
Pedagoji üzerine (belki bilmeden) yazılar yazan, gençlik hareketleri, burjuva ve proleter çocuk eğitimi, oyun ve oyuncak konuları, gençlik ve deneyimli kişilerin zıtlıkları üzerine yayınlamış olduğu makalelerden bazılarının kitaplaştırılmasıdır yapıt.
Walter Benjamin, Alman kültürünün yetiştirmiş olduğu önemli bir eleştirmen, düşünür ve estetik kuramcısıdır. Çocukluk ve çocuklukta yaşananların yaşama nasıl bir izdüşümü ile yansıyacağı üzerine kafa yormuştur.
Kitaptan devam edelim:
Ahlaksal bir topluluğun gündelik yaşamı dinselliğin damgasını taşır. sf:12
*
“Araştırmacı için yanılgı hakikat yolunda yeni bir yardımdır sadece.” Spinoza sf:18
*
Vitrinlerden birinde, çok sayıda eski ürünün arasında modern çağı temsil eden, cilalı ahşap figürlerin nazenin silüeti oyuncak endüstrisinin lehine değil; çocuğun oyuncak olarak neyi istediğinden çok, yetişkinlerin oyuncak deyince neyi düşünmekten hoşlandıklarını gösteriyorlar. sf:62
*
Çocuklar dünyaya uzak ve küstahtırlar. sf:63
*
Bu dünyayı bir fantezi alanında, arı bir çocukluğun ya da sanatın periler ülkesinde kurmak olanaksızdır. Oyuncak, yetişkinlerin gereçlerinin taklidi olmadığında bile, ortak bir mülkün paylaşımından çok, yetişkinin çocukla paylaşımıdır. sf:70
*
Çok eskilerden beri çıngırak kötü ruhları kovmak için yeni doğanların eline tutuşturulan bir gereçtir. sf:71
*
“Kimi şeyler iki kez yaşanabilseydi, her şey çok iyi düzeltilirdi.” Goethe sf:74
*
Kim bilir kaç kişinin, ona tüm dünyayı çağrıştıran eski bir oyuncak kutusu vardır? sf:74
*
Pullar büyük devletlerin çocuk odasında takdim ettikleri kartvizitlerdir. sf:80
*
Tarihin çöplerinden, tarih yapmak. sf:103
*
“Masal, çocuğun kendisini kahramanla özdeşleştirmesini sağlar. Bu özdeşleştirme gereksinimi, çocuğun büyükler dünyası karşısında duyumsadığı zayıflığa karşılık düşer.” Freud sf:111-112
Taylan Köken
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder