10 Haziran 2012 Pazar

kabareden emekli bir 'kızkardeş'...

LİNA SALAMANDRE
KABAREDEN EMEKLİ BİR “KIZKARDEŞ” / ŞİİR / OĞLAK / 1995 / 92 sayfa

Lina Salamandre “Dişi Bir Serzeniş”. 1891 yılında Rus diplomat ile Fransız bir anadan doğuyor. Rusya’da iyi bir eğitim alıyor. Rusçayı, Fransızcayı, İngilizceyi ve anadilim dediği piyano çalmasını öğreniyor. Annesi birlikte gittiği Fransa’da şiir yazmaya başlıyor. 47 yaşında ölen Lina’nın bilinen tek kitabı ise çok sevdiği büyük aşkı Ruth Huntley’e adadığı 32 sayfalık 20 şiirden oluşan “Smallness”.

Kitap bu şiirlerden, Lina’nın Ruth’a yazdığı birkaç mektuptan ve Ruth’un Lina için yazdığı bir “sonsöz”den ibaret…

Kitabı bence okunası yapan ise Haydar Ergülen’in çevirisi… Güzel bir kitap. Bu kitabın kıyada köşede kalması ise ayrı bir soru işareti. Mutlaka okunması gerekli…

Kitaptan devam edelim:

‘Sondan Başlamak’la ilgili yazdıklarını okuyalım: “Üçüncüsü: Hazırlık… Arada, bir sessizlik bırakmak. İkincisi: Yakalamak… Bütün yolları açmak. Birincisi: Duymak…Bir ihtiyacı anlamaya çalışmak. Sf:12
*
ah, kollarım yeter seni yarın yine
cennetin eşiğinde melek gibi sarmaya.. sf:18
*
mavi tango mavi alkol mavi caz
ben de mavi olaydım öfke yerine! Sf:20
*
bende bir mektubunuz eskiyor, büyüsün gönderirim sf:21
*
dünyada herkese bir rüzgar eser sf:23
*
içim dışım sessizlik
senin gövden üst üste
konuşmuyor, sevişmiyor
çünkü kimse, çünkü kimse sf:26
*
herkesin cehennemi aşk kılığında sf:27
*
keşke ellerini tanımasaydım
keşke seni bu kadar anlamasaydım sf:30
*
uzun bir boşluğum vardı, can çekişen
bir çiçeğin ölümüne ekledim.
---
kadındım, omzumda bir ünlem vardı sf:32
*
bazıları hayatlarını
daha çok şaşırmak için harcıyorlar sf:34
*
yüzün üşüyünce, ağlarsın! hemen geçer
---
sevgilinin boşluğu değerlidir, bırakmaz sana… sf:36
*
‘Bir nehirde iki ada yıkanmaz!’ sf:42
*
ben aldandıkça inanırım sf:48
*
gidebileceğim tek yer senin uzaklığın sf:51
*
tanrım, son perdede yüzümüzü maskelerden koru!
---
kendisini seyretmekten yorulunca ölürmüş bir oyuncu sf:52-53
*
“Sen, Büyüye Dokunmak Gibisin.” Sf:69
*
Seni bana çok özlet,
ama sakın unutturma! Sf:70
*
Yalan: ‘hayalgücü fazla olan insanların dünyaya katlanma çabası’ sf:79
*
İki insanın da birbirini sevdiği bir ilişki ‘aşk’ değil, olsa olsa bir ‘çatışma’dır. Sf:83
*
Ve meleklerden uzak dur, meleğim, Lina… sf:92

Taylan Köken

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder